Båtlivet

Båt er en kjempestor og fin hobby. Det har etterhvert med tiden kommet en del nye forskjellige båttyper, og det er ikke enkelt å forstå hva disse innebærer. Jeg har laget en liten oversikt over hva som er hovedpunktene i hvert av båttypene.
Før man kjøper seg en båt, bør man stille seg følgende spørsmål:

Hvor mye ønsker jeg å være på vannet?

Klarer du å finne ut av det, har du fort funnet hvilken kategori som gjelder for deg. Ofte lønner det seg å "gå gradene" i båtlivet, og bli med i tre-fot-syken som mange nordmenn lider av. Det dreier seg ofte om at man kjøper en båt, la oss si på 20 fot, med 20 hestekrefter motor. Etter 3 sesonger så skulle man gjerne hatt en dusj ombord og gjerne litt mer hestekrefter. Så du selger din båt og kjøper denne gangen en 23 fots båt, med 50 hestekrefter. Du liker oppgraderingen og har det fint i noen sesonger, men etter å ha vært ombord hos naboen som har en 26 foter med egen lugar og 100 hestekrefter, har du også lyst på dette. Så tar det ikke lang tid før du begynner  å se etter en ny, og større båt. Dette er tre-fot-syken i Norge. Og er kanskje den dyreste sykdommen, på vannet. Ofte så kan det lønne seg å kjøpe brukt-båt istedet for ny.

Båtlivet idag kan deles inn i disse typene

Landstedbåt, robåt, jolle og gummibåt

Dette er det gode og enkle båtlivet. Disse båttypene har du garantert vært borti før. Båtene er små, har lite utstyr og gjerne kun årer som fremdriftsmidler. Dette gjør at vedlikeholdet er veldig lavt. Finnes ofte i ferskvann, eller annet skjermet farvann hvor sjø, bølger og vind ikke kan gjøre så mye med omgivelsene.

Bowridere

Er små og ganske praktiske båter. Grunnet til navnet bowrider er at fronten (baugen) har seter eller arbeidsplass. Slik at du kan gå rundt i båten uten "å gå oppe på dekk". Se på disse båtene som er mer fyldig (og dyr) robåt. Disse båtene går fort og passer godt til vannleker på sjøen. Båtene kan enkelt drar på en henger etter en bil, og fraktes til ønsket ferieområde. Dette gjør det også enkelt når sesongen er over og båten skal på land.

Daycruiser 

Litt større båter som er ute på dagsturer. Eller helgetur hvis været er meldt godt og varmt. Motorene på disse kan være store, og disse båtene er perfekte for vannleker på vannet som kite, tubes og vannski. Mange daycruisere er fylt opp med utstyrsnivået som kan sammenlignes med en cabincruiser, bare ofte i en mer kompakt utgave.

Ribb

Dette er ofte sjøsterke båter, de har en V bunn som gjør at båten "ligger godt" i vannet under plan. De fleste ribber idag har en eller flere store påhengsmotorer bak (akter) på båten. Dette er en sporty type båt, hvor fart og vannsprut gjelder.
Båtene er ofte helt åpne, så regn, sol, og bølger kommer fort over sidene på båten.

Cabincruiser

Når en daycruiser virkelig blir stor, og utstyrsnivået med dusj, kokemuligheter, ovn, flere lugarer (cabiner) heter det en cabincruiser. Dette er en av de dyreste båttypene. Grunnet er at prisene på båtene er høyere og de bruker også mer diesel eller bensin i timen. På vedlikeholdssiden er våren full av jobber som bør utføres. Og siden disse båtene har det meste av utstyr, betyr det også at det er mye som skal fikses og repareres. Så hvorfor gidder folk å jobbe så mye for båtene? Fordi denne båttypen virkelig  åpner opp båtlivet, og det er ikke uvanlig med turer over hav-strekk til Danmark fra Norge eller Sverige. Eller det å ha 4 uker i båten på svenskekysten i juli sammen med hele familien.

Seilbåt

Seilbåtene får du fra de aller minste på noen meter til "normalstørrelsen" i  Norge idag som er 11-12 meter lengde. De som er på 30-46 fot har gjerne alt utstyret en cabincruiser har, men har mindre motor og en mast istedet. Her er det seil og vind som gjelder. Vedlikeholdsnivået er nok like stort og kanskje større enn på en cabincruiser, da det er mast, seil og en del tauverk som også må etterses.

En seilbåt har en kjøl under båten som gjør den ganske stabil og trygg i vannet. Bølger der vi ser andre motorbåter slåss med bølgene som kommer, vil en seilbåt gli igjennom disse bølgene. Med seil oppe vil det også bli mindre vugging ombord, siden vinden "holder fast" i seilet, og vannet med den store kjølen ikke lar skroget flytte seg sidelengs så lett.

Yacht

Når båtene (både motorbåt og seilbåter) blir over 52 fot, så omtales disse ofte som yachter. Disse båtene oser luksus og penger. Motorene i disse er gigantiske, en mengde med lugarer og ofte nypolert. I dette prisnivået blir ofte båt-vedlikeholdet satt bort til egne firma-er, slik at de ofte ser meget bra ut. Disse båtene får ofte mye oppmerksomhet i havnen. Prisene er ofte veldig høye, og det gjelder alle stadiene av båtlivet som kjøp, drift, vedlikehold og lagring av disse båtene.

Husk at båten bør registreres hos småbåtregisteret og et medlemskap i redningstjenesten er viktig.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *